Sivut

16.4.2013

Hyvin pitkä postaus sisältäen kaikenlaista shaibaa ja mielipiteitä

EDIT: Mulla oli alunperin vain yksi aihe tähän postaukseen, mutta loppujen lopuksi rupesin kirjoittelemaan ihan kaikkea mielessäni pyörivää. Ehkä se on vain helpottavaa saada omat ajatukset ylös johonkin. Kaikkia ei varmastikaan kiinnosta mutta toivon että mahdollisimman moni jaksaisi loppuun lukea ja kommentoida omia mielipiteitään ja mahdollisia tietojaan ja neuvojaan näihin asioihin liittyen. :) Onhan sitä keskustelua aina kiva saada aikaan tuonne kommenttiboxiin ! Tästä PITI tulla mielipidepostaus mutta on tässä kyllä paljon muutakin, myös ihan omia asioitani.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Antaa tämän postauksen tulla ajatuksenvirtana, en yritä tehä mitään superartikulointia ja spekulointia, mutta mielessäni on pyöriny muutamia juttuja ja olis kivaa saada teiltä omia mielipiteitä näihin asioihin. En muutenkaan oo tehnyt aikoihin mielipidepostausta, ideoita kyllä on mutta ikinä ei tunnu olevan tarpeeksi inspistä asian esilletuomiseen. Näin yömyöhällä (kello kaksi yöllä) tuntuu kirjoittaminen ja muu luova paljon helpommalta kuin vaikka aamulla tai päivällä. Kuulun niihin ihmisiin jotka elää yöllä. Haluaisin olla aamuihminen mutta helpommin sanottu kuin tehty. :-D

Mutta mennäämpäs asiaan. Tunnen olevani etuoikeutettu Suomeen synnyttyäni. Täällä on kaikki ollut jo vuosikymmeniä hyvin, onhan tämä hyvinvointivaltio. Emme voi villeimmissä kuvitelmissammekaan arvata millaista voisi olla jossain hyvin köyhässä Afrikan osavaltiossa, jossa ihmiset joutuvat kävelemään päivittäin kymmeniä kilometrejä hakeakseen juomakelpoista vettä perheelleen. Meillä on juomavettä jos jaksamme nostaa perseemme penkistä ja kävellä keittiöön.

Myönnän olevani laiska nousemaa säkkituolistani ylös, varsinkin koska istun tässä usein pelkässä topissa ja pikkareissa (too much information?) ja perse liimaantuu (teko)nahkaiseen säkkituoliin. Käy kipiää nousta ylös kun tuntuu että perse repeää ja jää tuoliin. :--D Toiseksi valitan siitä että juomavesi tässä ihanassa kerrostalossa on ainakin kuudennessa kerroksessa aika perseen makuista. Vesi ei kylmene millään, ja lämpeämistäkin saa odottaa niiiiiiin kauan. Keittiön hanasta tuleva vesi on sellaista ihonlämpöistä, tympeää sitä on juoda mutta ei sillä tiskatakaan voi. Valitan ja olen laiska, kuten kaikki me Suomessa asuvat välillä.

Tän postauksen pääpointti piti olla opiskelijoiden ja työttömien tuet mitä valtio antaa. Tämä nyt meni vähä överiksi ja mieleen pulppusi kaikkea paskaa siitä, mitä meillä suomalaisilla on emmekä osaa olla siitä kiitollisia. Sanotaan myös, että suomalaiset ovat ahkeraa kansaa. Paskanmarjat, kun siellä Afrikassa elelevät kävelevät kymmeniä kilometrejä pelkästään hakeakseen vettä! Voin ylpeänä todeta että olen tullut erittäin tietoiseksi maailman köyhistä kolkoista, ja aina kun heitän ruokaa pois, tunnen piston sydämessäni. Ei mene nallekarkit tasan tässä maailmassa..

No mennäämpän nyt vaikka siihen oikeaan aiheeseen, elikkä tukiin joita me suomalaiset, opiskelijat, työttömät, eläkeläiset ja muut saamme. Ihan hiton hieno juttu, että meille tungetaan rahaa vaikka välttämättä meidän ei sen eteen tarvitse mitään tehdä. Eihän ne tuet isoja ole, mutta kiitollisuuden arvoisia jokatapauksessa. Mun mielestä on vähän pyllystä että Kelaa arvostellaan kun siellä ei mikään toimi ja opintotukea saadaan liian vähän yms yms. Kyllähän nuo voi tottakin olla mutta kun sitä rahaa saa niin mitä sitä valittamaan. :-D Kaikkea mitä ilmaiseksi saa pitää mun mielestä arvostaa, kuten vaikkapa kouluruokaa. Kun oon muuttanut omaan kämppään, oon oppinut entistä enemmän arvostamaan sitä, että joku muu tekee sen ruuan ja sen saa syödä vielä ilmaiseksi, joka koulupäivä.

Yksi asia kuitenkin kyrpii noissa tukiasioissa. Se on vähän outo juttu, nimittäin työttömät saa enemmän rahaa istuessaan kotona kuin opiskelijat. Tästä on paljon eläviä esimerkkejä, vaikka tämä Harri-poika tuossa mun edessä. :-D Ollaan puhuttu siitä kun ihmiset valittaa kun nuoret ei mene opiskelemaan tai töihin vaan istuvat toimettomana ja saavat toimeentulonsa Kelalta sun muusta. Esimerkiksi Harri saa puolet enemmän rahaa kuin minä, vaikkei tee mitään ja minä opiskelen. Se ei mua haittaa enkä oo katkeroitunu siitä, mua vaan ihmetyttää suuresti miksi on näin, eihän siinä oo mitään järkee? Monet nuoret jää opiskeluiden jälkeen työttömiksi eivätkä viitsi hakea mihinkään opiskelemaan, koska yksinkertaisesti rahantulo tippuisi niin paljon ettei todellakaan se opiskeleminen kiinnosta, eikä ole edes varaa niitä opiskeluita kustantaa elämisen lisäksi. Ja sitten valitetaan että nuoret jää toimettomiksi ja laiskoiksi paskoiksi. Kyllä perkele minäki jäisin lukion jälkeen jos työkkäriin voisin mennä ! Sekin kyrpii kun sinne ei voi mennä ellei oo ammattia, näin kaikki on mulle kertoneet. Jos kotona istumalla saa rahaa puolet enemmän mitä opiskellessa, niin ei mua ainakaan se opiskelu kiinnosta sitten yhtään. Toinen juttu on pakolaisten ja muiden saamat järjettömän isot tuet muuttaessaan Suomeen. Jopa tonnin luokkaa kuukaudessa, TEKEMÄTTÄ MITÄÄN? Ja tätä on sitten tasa-arvo Suomessa. Kyllähän se tietysti on oikein että ulkomaalaisia autetaan kun he apua tarvitsevat, mutta ei tuommoisten summien saaminen oikein innosta heitä töihin. Monethan siitä kitisee kun ulkomaalaiset tulee tänne lusmuilemaan. Itse voin ainakin sanoa rehellisesti että jos saisin tuosta noin 1000 euroa kuukaudessa, niin en minäkään niihin töihin menisi, ellei sitten oikeasti joku rahanahneus iskisi.

Ei tuossa asiassa kuitenkaan voi oikeen mitään tehdäkään, tai en itse keksi ratkaisua. Mitenkä ne aikuiset ihmiset, jotka yhtäkkiä menettävät työnsä, elättävät perheensä Kelan rahoilla? Aika huonosti... Se työttömien tuki on paljon nuorelle joka asuu yksin, mutta yksinhuoltajaäidille tai -isälle se on naurettavan vähän. Ei sitä tukea voi siis vähentääkään. En tiedä miten onnistuisi, jos se yksin asuva nuori saisi vaikka 300 euroa, ja yksinhuoltajille voitaisiin sitten antaa vähän enemmän. Monimutkaisia juttuja joille ei helposti löydy vastauksia.

Tähän tulee nyt seuraavaksi stoori kursivoituna mun tämänhetkisestä asuntotilanteesta:
Mulla on nyt tosi hyvä tilanne kun asun äidin omistamassa kerrostalokaksiossa (äidin vanhemmat eli mun mummu ja pappa kuoli loppuvuodesta 2011 ja äiti peri niiltä tämän asunnon, ja päätti että minä muutan tähän jotta saan turvallisesti äidin silmän alla opetella toimeentulemista. Varmasti osasyynä oli myös se, että äiti ja mun sisarukset sekä ns. isäpuoli saavat enemmän tilaa mun muuttaessa pois, meillä kun oli aika ahdasta.) Mun ei tarvi siis maksaa vuokraa eikä vesi- ja sähkölaskuja. Mun äiti on aina ollu tosi säästäväinen ja sillä on hyvin rahaa maksaa ne ja oon hyvin hyvin kiitollinen tästä mahdollisuudesta. Mun on tarvinu maksaa vain ruokaostokset ja muut tämmöiset, 18 täytettyäni rupesin maksamaan puhelinlaskuni itse kun lopultakin sain verkkopankkitunnukset. Mulla on myös salijäsenyys jonka maksan itse, mutta se loppuu tämän kuun jälkeen. Haluaisin saada jo enemmän vastuuta näin täysi-ikäisenä ja maksaa vedet ja sähköt itse, sekä yhtiövastikkeen jota äiti maksaa joka kuukausi tästä kämpästä vähän yli 100 euron verran. Maksaisin mielelläni myös extraa vuokrana, muttakun ei ole sitä tukea tarpeeksi jolla maksaa.

Päänvaivaa aiheuttaa tuleva kesäloma jona rahaa ei ole nähtävästi tulossa kun kesätöistä ei kuulu. Seuraavaksi pitää alkaa soitella paikkoihin joihin olen työhakemuksia lähettänyt. Oon jaksanut seurata ihmeen ahkerasti Molista avoimia työpaikkoja mut ei näytä nykyään hakemukset enää riittävän. Mua ärsyttää ja hävettää kun en pysty maksamaan mitään oleellisia juttuja itse, paitsi ruuan. Paitsi nyt kun Harri "asuu" tässä mun kanssa niin mulla tuntuu loppuvan raha hetkessä, mut onneks Harrilla on paljon enemmän rahaa kun mulla ja pystyy maksamaan omat kulunsa. Mua vaan vituttaa kun oon sille jo tarpeeksi velkaa ja se joutuu kustantamaan suurimmaksi osaksi meidän syömiset. Mulle tulee puolenvuoden välein sähkö- ja vesilasku, kesällä ja joulun alla. Niin huonot ajankohdat kuin voi olla, kesällä ei tule rahaa ja jouluna menee rahaa joululahjoihin ja siihempä sen kuun opintotuki menee. En ikinä mee minnekään joulunjälkeisiin alennusmyynteihin shoppaileen.

Kuulin että sossuilta saa jopa 400 euroa kuussa jos ei ole mitään tulonlähdettä. Ja minähän en enää äidin lompakolle lähde, joten mieluummin menen sinne sossulle jos töitä ei irtoa. Jos sieltä tosiaan irtoaa 400 kuussa niin pystyn mennentullen maksamaan äidille joka kuukausi yhtiövastikkeen ja vesi- ja sähkölaskun ja voisin olla ylpeä itestäni ! Harrillahan ei tietenkään tule vaikeuksia yllättäen kun se saa kesäisinkin rahaa, mitä opiskelijat ei saa. :-D Se on vähän pönttöä, koska moni opiskelija joutuu muuttamaan kesiksi kotiin vanhempien luokse jos töitä ei irtoa. Tietysti hyvä puoli tuossa on se, että se innostaa opiskelijan hakemaan kesätöitä itselleen ja sitäkautta kokemusta. Toivottavasti töitä nyt sitten tulee eikä sinne sossun luukulle tarvis mennä, mutta saapa nyt nähdä. Mua kyllästyttäis istua koko kesä vaan kämpillä ilman töitä. Viime kesänäkin töiden teko oli niin mukavaa kun sai tutustua uusiin ihmisiin ja mulla oli muutenkin niin mukavia töitä.

Mulle on tullu stressiä raha-asioista muutenkin nyt, kun äiti on ollut vuoden sairaslomalla ja nyt se saa jotain sairaseläkettä tms, joka on tosi pieni. En haluaisi enää olla sen elätettävänä kun on kaks muutakin lasta jotka on vielä alaikäisiä. Mä oon täysikänen ja mulla on jo resurssit taata kokonaan oma toimeentuloni. Jatkan lukiota neljännelle vuodelle ja mulla tulee olemaan ens syksystä lähtien tosi vähän koulua, ja haluaisin niin saada töitä koulun ohelle. Juurikin siksi että pystyisin itse ylpeänä maksamaan omat kuluni. Mulle on vaan tärkeää että tulen toimeen itse enkä ole riippuvainen muista. Ehkä tää on jonkinlaista mallia omalta äidiltä joka on aina ollu oma-alotteinen ja yksin toimeentuleva, vahva ja itsenäinen nainen. Sellainen mäkin haluan olla. Ensin pitäis vaan saada niitä töitä !

Oon kuullu jo monelta, että tuolla jossain nuo meidän päättäjät on spekuloineet jopa opintotuen vähentämistä. Hitto soikoon, kyllä sitä voi muualtakin sitä rahaa säästää kuin opintotuista. Eduskunnassa töissä olevat saa joka kuukausi varmaan kymppitonnin, eihän kukaan tee semmosella määrällä rahaa yhtään mitään. Vähän heiltä pienennettäis palkkaa muutama tonni niin voi sitten laittaa sitä rahaa johonkin järkevään. Siellä ne puhuu soopaa ja saa siitä hitosti rahaa. No okei, en sano tietäväni näistä asioista mutta näin se ainakin tuntuu olevan. :-D Valaiskaa jos olen väärässä ja eduskuntalaisten oikea palkka onkin paljon vähemmän, varmasti siellä on asioista perillä oleviakin, mutta tällaisen käsityksen olen itse saanut.

Nyt oon saanu purkaa pääni tyhjäksi joten kommentoikaa, kertokaa omia tarinoitanne ja mielipiteitänne ! Mun mielestä tuossa tukihommassa olisi ainakin petraamista, nuoria kun ei kauheasti opiskelemaan kiinnosta mennä jos työkkäristä saa enemmän rahaa, samoin ulkomaalaisten on turha odottaa menevän töihin, siis niiden jotka sitä rahaa saa ihan liikaa. Mutta älkää sitten haukkuko mua pystyyn kiittämättömyydestä ainakaan, koska todellakin olen kiitollinen saamastani opintotuesta ja mahdollisuuksista joista tuossa jo kerroinkin. :---) Muuten saatte kyllä kritiikkiä antaa, ei kaikkien tarvi olla asioista samaa mieltä!

Ihanaa jos edes JOKU siellä ruudun takana jaksoi lukea loppuun ja kommentoida. Aika erilaistahan tämä setti on verrattuna asioihin joista yleensä postaan. Mua ei politiikka kiinnosta, mutta tämmöiset raha-asiat ja oman talouden hallinta ovat kyllä askarruttaneet viimeaikoina.

7 kommenttia:

  1. Hmm... voi olla että sulle ei myönnetä toimeentulotukea :/ ja joskus sen joutuu maksaan takasinkin. Mä yleensä olen joutunut. Muttei aina, koska se katsotaan aina tapaus kohtaisesti. (yleensähän sitä ei saa jos opiskelee, vaan pitäs ottaa opintotukea. Mutta koska mulla on jälkihuolto niin mun ei tarvi ikinä ottaa opintotukea vaan sossu auttaa raha asioissa.)
    Koska et maksa itse vuokraa yms ja asut äitisi omistamassa asunnossa niin se voi vaikuttaa siihen.

    Valmistutko sä nyt keväällä? jos valmistut niin hae kelasta päivärahaa ja ilmottaudu kortistoon.


    Ja sitten omiin tukiin.
    Mä ite saan huomattavasti enemmän kun keskiverto opiskelija. Mutta mulla on toisaalta myös ylimääräsiä kuluja mitä keskiverto opiskelijalla ei ole.
    Esim. Maksan joka mun terapia käynniltä 20 e ja mulla on 2 terapia käyntiä viikossa. Siihen vielä lääkkeet jotka on noin 50 e kerta kun käyn hakemassa (oikea hinta ois muutamalla HUOMATTAVASTI enemmän, maksais noin 1100 e kerta hakea oikealla hinnalla..).
    Mutta toisaalta mulla ei sitten ole kustannuksia koulusta, koska meillä ei tarvi kirjoja eikä mitään muutakaan. Koulu maksaa kaikki opiskelu kustannukset.

    Tämän maahanmuuttaja asian taas olen käsittänyt niin että ne PERIAATTEESSA saa saman verran tuloja kun muutkin suomalaiset MUTTA harkinnan varaista toimeentulotukea ne saa mitä ihmeellisimpiin asioihin ja huomattavasti enemmän.

    Siskoni on kyllä saanut kauheasti paskaa niskaansa siittä että hänellä on ulkomaalainen mies (nepalilainen) ja kun Jeewanilla on rahaa ostella kaikkea. Mutta hauskaa tässä on se että Jeewan ei ole saanut senttiäkään sossusta taikka kelasta. Se on töissä ja tekee välillä ihan pimeitä tunteja.. Huomattavasti enemmän kun normi suomalainen ja lisäksi se opiskelee siinä sivussa. Esim.. Kun se oli siivoamassa laivaa se saattoi tehdä 12 tuntia putkeen töitä, kävi nukkumassa muutaman tunnin ja teki toiset 12 tuntia. Mutta sitä oli helppo huijata tekemään moisia tunti määriä paskalla palkalla koska ei ne tiedä suomen lakipykäliä. (Jeewan on suomessa työviisumilla, että vaikka ne asuu siskoni kanssa yhdessä ei se sitä hyväksi käytä että saa suomessa olla vaikka saiskin perheviisumin ;) )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äh. Aamu unisena kirjottelin. Siis sähän et saa sossusta yhtään mitään toimeentulotukea jos vielä opiskelet ja et oo vielä opintolainaa ottanut. Sitten kun sulla on opintolaina ja ei silti riitä rahat perus elämiseen voit mennä sossun luukulle.

      Poista
    2. Kiitos vastauksista, selvensi huomattavasti kun minä en noista tiedä :) Mun yks tuttu sai sossuilta kesällä rahaa vaikka olikin vielä lukiossa opiskelemassa, mutta en sitten tiedä... Joo, saapa nähdä miten ton rahaasian kanssa käy. Opintolainankin joutuu aina maksamaan takaisin, enkä tiedä paljonko sitäkään lainaa uskaltaisi ottaa jos siihen tulee pakottava tarve, ja milloin sen voi maksaa takaisin. Ja en vielä valmistu vaan meen neljännelle vuodelle lukiossa, että vielä vuosi pitäis oottaa. :D

      Ja mun mielestä on kyllä törkeetä että nuo ulkomaalaisepäilyt yleistetään kaikkiin ulkomaalaisiin. Täällä on monia kunnon kansalaisia. Sitä paitsi itse olen todellakin ulkomaalaisten puolella, vaikka jotkut heistä nyt vain loisivat täällä eivätkä käy töissä, niin ymmärrän heitä. Jos ei osaa kieltä ja sattuu olemaan persoona jota vieras kulttuuri ahdistaa niin tuskimpa siinä mitään töitä lähdetään ihan heti hakemaan, varsinkin jos valtio takaa toimeentulon.. Ja aika törkee temppu kyllä tuokin että 12 tuntia pitää töitä tehdä putkeen ! Huhhuh... Mutta tosi kunnolliselta ja mukavalta mieheltähän tuo Jeewan vaikuttaa :)

      Poista
  2. Oon tosi onnellinen että Pekka käyn töissä ja auttaa mua jos multa loppuu rahat. Yleensä selviän kuitenkin just ja just joskus kituuttaen mun opintotuella. Jos asuisin yksin niin ei onnistuis, koska tuki ei riittäis maksamaan vuokraa ja laskuja.

    Hyvä että saadaan ees jotain tukee, mutta oon aika katkera noille työttömille kun ne saa niin mielettömät määrät TEKEMÄTTÄ MITÄÄN. Oon kuullu että perhekodissa olevat saa myös johonku yli parikymppisiksi kunnon avustukset.

    Eipä tässä kun mä en oo voinu ees autokorttia hommata. Yleensä porukat maksaa jos vihtii, mutta meidän perheessä oon tottunu ettei rahaa paljo pyydellä.. Paitsi jos tekee jotain niin ehkä 20 voi vipata. Siks oonkin varmaan tullu nii pihiksi rahan suhteen, kun mullei oo koskaan ollut sitä ja en oo koskaan saanut sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa huostaanotetut apua sossusta jos ottavat jälkihuollon ja se kestää 21 vuotiaaksi asti. Mutta multa esim pidätettiin 18 vuotiaaksi kaikki mun tuet ja sain vain perhekodilta 12 euroa viikko rahaa. Ne rahat mitkä pidätettiin meni säästöön (40% niistä) ja niillä ostettiin mulle huonekaluja, kamera ja välillä olen saanut niistä rahoista isompiin vaateostoksiin rahaa kun täytin 18. Mutta mun pitää anoa ne sossulta. Ja se tarkoittaa lähinnä sitä että esim koulukustannuksissa yms auttavat ettei tarvi ottaa opintolainaa. Mutta nekin pitää anoa eikä se ole aina sormien näpäytys ja sieltä tulee rahaa :)

      Poista
  3. Nyt kyllä särähti korvaan eräästä kommentista tämä lause "mutta oon aika katkera noille työttömille kun ne saa niin mielettömät määrät TEKEMÄTTÄ MITÄÄN"
    Ei tasan pidä paikkaansa vai kuulostaako 500euroa/kuukaudessa Mielettömältä Määrältä tai oikeen lottovoitolta? työttömyystuella ei todellakaan herroiksi eletä. Kanttis ottaa asioista eka selvää..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mulle toi 500€/kk kelpais mun 280€ opintotuen sijasta :D 500 eurolla sentään pystyy sen vuokran maksamaan. Jos en saisi asua tässä kämpässä missä nyt asun niin asuisin kotona, koska en pystyisi vuokraa maksamaan. Eihän tuosta 500 eurostakaan kuitenkaan paljoa käteen jää sen vuokran jälkeen, on niitä muitakin laskuja niin ei varmasti paljon naurata :/ mut esimerkiksi harri, jos se nyt saa joskus sen kämpän, ei voi mennä vaikka opiskelemaan kun se työttömyystuki 500€ tippuis siihen opintotukeen, jolla ei todellakaan vuokraa makseta.

      Poista