Sivut

17.10.2010

Nuorten tyylilajeja

Tämmöinen postausidea mulla on ollut jo jonkin aikaa ja tässä vähän aikaa sitten yks bloggari kirjoittikin samasta aiheesta. Elikkäs kerään tähän eri tyylilajien edustajia ja jaan vähä mielipiteitä niistä.


Gootti
Gootit on mun mielestä samalla pelottavia ja synkkiä mut myös herkkiä ja kauniita. Mustaa mustaa mustaa, mut vaatteet, vaikkapa nyt korsetit, sukkahousut, topit ja hameet on tosi nättejä, koska niissä on aika useesti pitsijuttuja, ja ne on mun makuun. Ne jättimäiset kengät mitä gooteilla monesti on, on taas niin isot ja raskaat et niistä en tykkää. Niillä on varmasti vaikee kävellä..
Gooteilla on varmasti vähän vaikee kuljeskella pitkin kaupunkeja, kun ne saa huomiota osakseen melkosesti. Mutta kai siihenkin tottuu ja pitäähän tietenkin saada olla sitä, mikä iteltä tuntuu hyvälle. Mun mielestä olis tosi mahtava löytää ja lukee jotain gootti-ihmisen kirjottamaa blogia.


Hoppari/Räppäri
Noihan ei nyt tietenkään ihan samaa tarkoita, mutta kuitenkin. Isot vaatteet ainakin mitä mä nyt oon nähny, ja niitä housuja en käsitä kun niiden pitää roikkua niin alhaalla. Isot, hienot ja vieläpä lämpimät hupparit on jees, niistä tykkään tosi paljon. Joiltakin oon joskus saanu lainaan jos on ollu kylmä, ja ne on kyllä ihania. Samoin ne lippikset, ne on myös kivoja.
Yläasteella joskus vuosi tai kaks sitten näki kun näitä hoppareita käveli pitkin koulua, pikkuveljeni yks niistä. Jotenkin naurettava näky kun pienet pojat isoissa vaatteissa laahaa, kävelelytyyli näyttää hassulta kun pitää varoa ettei housut tipu. Nykyään tämä ei ainakaan täällä Ylivieskassa muotia ole, ja fruittarit onkin tällä hetkellä in.


Emo
Tähän tyylilajiin mutkin on joskus luokiteltu. Itse en ole hirveästi itteeni luokitellu mihinkään ryhmiin tai genreihin, mut muiden suusta sai kyllä kuulla paljonkin kaikkea. Ehkä se alkoi ahistaan kun kukaan ei tuntunu hyväksyvän mua, joten aloin pukeutumaan värikkäämmin ja iloisemmin. Muutenkin oli kevät ja kesä tulossa, että sekin varmaan vaikutti. No tämän takia muut sitten sanoivat mun olevan scene-tyylinen, ja jos totta puhutaan niin en jaksais kuunnella kun ihmiset jaksaa luokitella mua sinne ja tänne.. Etin vielä sitä omaa juttua ja uskon että se vaihtuu mulla ja jokaisella muullakin kasvaessa ja ikääntyessä.
Nomut aihe vähän meni minne sattuun. Mun mielestä emo-tyyli on jotenki sulonen, kun piiloudutaan hiusten alle. Hiukset onkin mun mielestä tässä tyylissä se a ja o. Yleensä vaatetus on tummaa, mutta jotain pikku yksityiskohtia löytyy monesti punaisena, pinkkinä, turkoosina jne. Pillifarkut on must, tietenkin mustana. Bändipaitojakin oon monesti nähny..
Emotyyliset pojat on erityisesti tyttöjen mieleen, luulen että just toi hiustyyli viehättää niin paljon.


Scene
Tämä tyyli on yleistyny mun mielestä aika paljon, ja otin tän mukaan ihan sen takia, kuin myös siksi että mutkin on luokiteltu tähän. Joskushan mulla olikin pesukarhuraitaa, ja se varmaan vaikutti siihen aika paljon..
Scenet ei mun mielestä paljon eroa emoista, paitsi noi hiukset ei oo niin hirveesti silmillä. Pukeutumiseen, hiuksiin ja meikkaamiseen panostetaan vielä enemmän ja nyt mukana on myös värit. Timantti-, kasetti- ja hellokittykuviota oon nähny sceneillä aika usein. Hiukset ei läheskään aina ole omaa hiusta, joten erilaisia hiuslisäkkeitä ja hiustenpidennöksiä käytetään paljon. Mulla tulee tuosta yllä olevasta kuvasta ainakin mieleen, että noi kaikki pesukarhuraidat ja muut värikkäät raidat on hiuslisäkkeitä, jotka on laitettu kiinni ton kukan alle. Kukka laitetaan sit vaan päälle niin kiinnitykset saa piiloon. En tiedä onko toi mun teoria aivan tynnyristä mut mun mielestä toi vaan näyttää siltä. 8D


Fruittari
Fruittarit on jotain, josta en alkuunkaan pidä. Hirvee määrä hiusmömmöjä ja hajusteita/dödöjä, Lacoste yms suoraansanottuna ällöttää. Ainakin Ylivieskan fruittareiden käytös on röyhkeetä ja
itsekeskeistä, eikä ne hyväksy erilaisia/omaperäisiä ihmisiä. Kuten vaikka nyt niitä gootteja. Nehän ne muakin emoks haukkui joskus kasiluokalla.
Jotkut värikkäät paidat on kuitenkin kivoja, samoin eriväriset pillihousut. Mut se vihree väri housuissa on todellakin jo erittäin hedelmää, ja ikävä kyllä mun pikkuveli edustaa just vihreähousuista fruittaria joka kiroilee ja esittää kovista muille.. Yäk.
Mut on myös kivoja fruideja jotka ei niitä mömmöjä niin älyttömästi käytä, mut ne haluaa vaan pukeutua tyylikkäästi. Mulla on muutama tällanen tuttu. Mut monet fruittaripojat täällä on yksinkertaisesti KAMALIA..


Hevari
Pahoittelen, ettei parempaa kuvaa löytynyt, joten Ari Koivunen saa kelvata. :D
Hevareilla on kettinkejä, bändipaitoja ja mustia huppareita, kalisevia housuja. Pitkä tukka tähän lookkiin kuuluu ehdottomasti. Mun mielestä tavallisimmat hevarit on nykyajan massassa hyvin tavallinen näky. Yli kaksikymppisiä hevareitakin näkyy paljon. Tästä en kyllä osaa sanoa yhtään enempää. :D


Lolita/Ernu/Japsi
Nämä on nyt varmaan jotain japsijuttuja. Noi mekot ja päivänvarjot on tosi söpöjä, ja toi pukeutuminen on muutenkin ihana. Olin Helsingissä vuosi sitten kesällä ja vastaan tuli kaks niin suloista ernua että olisin voinu syödä kummankin ! 8D En tiiä onko noi lolitat ja "ernut" ihan sama asia, mut en osannu niitä eritelläkää. Ainakin vaaleanpunaista, Hello Kittyä ja värikkäitä vaatteita oon tässä pukeutumistyylissä nähny. Kaiken kaikkiaan, HYVIN SÖPÖÄ.


Pissis
Tähän tarvitsee vain yhden sanan: HIRVEÄÄ.

Tämmöinen postaus tällä kertaa, aika paljon tuota tekstiä joihinkin kohtiin tuli. Toivottavasti edes joku jaksaa lukea. :D

12 kommenttia:

  1. mäpäs jaksoin lukaista, oikein mielenkiinnolla, vaikka mua välillä ärsyttää se, kuinka tarkasti ihmiset luokitellaan näihin eri pukeutumistyyleihin. ja voisinpa nyt saman tien laittaa pienen ja mahdollisemman lyhyehkön mielipiteen näistä samoista tyyleistä kuin säkin tossa laitoit :) yksi kavereistani on tällainen gootti slash punk henkinen ja mielestäni sen vaatteet on aina olleet erittäin omaperäisiä ja hienoja - itse se taitaa useimmat vaatteistaan tehdä ja tuunailla. räppäreitäkin pari tunnen eikä niissä mitään vikaa ole, tekisi mieli itsekin välillä vetää lökähousut jalkaan muttei se välttämättä ole mun tyylini :D emotyyliin mua on jo monen vuoden aikana luokiteltu ja luokitellaan edelleen vaikka yritän hissukseen kääntyä rokkarimaiseen puoleen - ei emoissa myöskään mitään vikaa ole, siinä vaan että kaikki tuntuu halveksivan niitä erityisen paljon, kuin tämä tietty pukeutumistyyli olisi täysin paska. sceneistäkään en pahemmin piittaa, hienoja vaatteita näillä on mutta useimmat scenet on kamalan töykeitä ja pelottavia D: fruittarit, lolitat ja hevarit menee samaan kategoriaan - en pahemmin välitä, jotkut on hienoja, jotkut taas ei niin hienoja. pissikset/perusteinit saisi kyllä mun puolesta hirttää pois, kamalinta nykyään on että jo ekaluokkalaiset suuntautuu tähän muodin ihmeelliseen maailmaan ja sitä kautta suoraan pissisten tyyliin -.- fiksua vaiko fiksua? (lyhyt mielipide? juu ei!)

    VastaaPoista
  2. kiitos ku jaksoit lukee ja noi sun mielipiteet oli myös kiva lukasta. :) on kyllä aika hienoo jos joku osaa tehä vaatteensa ite. :o mäki tykkään tuunailla vaatteita mut ei oo aikaa eikä mielikuvitusta.. joten siinä se. :D
    Ja musta tuntuu kans että emoja jotenki halveksitaan ja haukutaan, ku taas scenejä "ihaillaa" tai jotain. -.-'' ainaki mitä mä oon huomannu..

    VastaaPoista
  3. sun postauksia on kyllä hupasa lukee ku niissä on tällee asiaa yms :D

    VastaaPoista
  4. haha kiitoksia :DD joo oon "vähä" innostunu postailee..

    VastaaPoista
  5. hyvä vaa nii on kerranki jotai mikä kiinnostaa ::D

    VastaaPoista
  6. tätä blogii on kyllä kivaa lukee. :D

    VastaaPoista
  7. ihan hauskas oli lukea luokitteluja teinitytön näkökulmasta

    VastaaPoista
  8. oli ihan mukava lukee ja asia tekstiä:)! mut nyt oli pakko päästä kommentoimaa tota hevari juttua, et hiukset on joko pitkät tai ihan kalju, ainaki sen käsityksen oon saanu mun hevaripoikaystävältä ja sen kavereilta :)

    VastaaPoista
  9. fruidet o pparhait (:

    VastaaPoista
  10. Tää oli mielenkiintoinen, mutta yks juttu ehkä pikkasen ärsytti.
    Toi että sulla on erittäin väärä kuva gooteista...
    1. Gootit ei pukeudu pelkkään mustaan, totuus on se että gootit käyttää erittäin laajaa väriskaalaa pukeutumisessaan esim.kirkkaanvihreää,pinkki,violetti yms.

    2. Goottikengät ovat kyllä massiivisen näköiset mutta eivät todellakaan ole raskaat eikä niille ole vaikea kävellä :D (tiedän siittä kun itsekkin muutaman goottikengät omistan, esim yhdissä on noin 15 cm korkoa. Ja huomattakoon vielä että koskaan aikaisemmin en ole korkkareilla kävellyt ennen kuin noi ostin.)

    mutta älä ota tätä loukkauksena, ota rakentavana kritiikkinä :)

    VastaaPoista
  11. Lueskelin mun vanhoja postauksia ja yllätyin iloisesti kun tähän oli tullu kommentteja :) kiitos kaikille kommenteista ja myös siitä että kerroitte noista joistakin tyyleistä enemmän koska mulla ei kaikesta ole niin varmaa tietoa. Mutta nyt tiedän ja kun itse tarkemmin ajattelen, niin tottahan nuo teidän kertomat jutut on :) Gooteilla oon nähny punaista, pinkkiä ja vihreää ja hevareilla myös sitä kaljua. varmaan se on sitten jotenkin päässy unohtuun, en tiedä. :D Tai en oo sisäistäny asiaa kunnolla.

    VastaaPoista
  12. übergrapje: sulle vielä sen verran että sulta on tullut vähän ihmeellisiä kommentteja, en sitte tiedä mitä varten luet mun blogia jos se ei miellytä. :D enkä ite tunne itseäni teinitytöksi enää 16 vuotiaana, mutta en silti aikuiseksikaan.

    VastaaPoista