Sivut

3.4.2012

Nuorten liikuntatottumukset

Multa pyydettiin mielipidepostausta jo joulukuussa nuorten liikuntatottumuksista, mutta se on vaan jotenkin unohtunut. Nyt ku pääsin kivasti taas kirjoittamisen makuun niin ajattelin nyt toteuttaa ton kyseisen postauksen ja kun kerrankin on kunnolla myös aikaa!

Picc-73loqyuvx-262075-530-687_large

Mä oon ite liikkunu aina vähän niin ja näin. Oon aina pyöräilly tai kävelly kouluun ja välillä käytin vähä mopoakin, mut yleensä aina mieluiten pyörä. Nyt oon kyllä kävellyt koska mun pyörä pöllittiin, oma vikani tosin kun en pitäny sitä lukossa. Sillekin oli syy, kun se lukko oli niin vanhanaikanen ja semmonen niin se aina jääty kiinni jos sen laitto lukkoon. :-D Enkä oo ikinä käyttäny lukkosulaa enkä tiedä miten se toimii. Eikä oo ollu ees halua kokeilla miltä tuntuu jäädä koulun jälkeen -20 asteen pakkaseen sulattamaan jotain saamarin lukkoa. Mieluummin oon siis aina jättäny lukon auki. Pyörä pöllittiin tästä meidän kerrostalon pihalta joskus helmikuussa muistaakseni. En ollu käyttäny sitä nyt talvella koska se tosiaan oli vanha ja sen takia hirveen raskas ajaa koska se oli aina ihan jäässä. Nyt keväällä olis kieltämättä ihana ajella pyörällä kun kaikki tiet on sulina. Mun pitäis ostaakin itelle uus pyörä mut saa nähä mitä tulee kun saan 140 € kuussa ja pitäis säästää Helsinkiin kun meen sinne kesällä, ja muutenkin mulla on ihan sairaasti menoja nyt huhtikuun aikana (sen takia pidän tipattoman huhtikuun ja tekee muutenki hyvää olla kerrankin kuukausi selvinpäin, en oikeasti muista millon olisin viimeks ollu!)

Tumblr_lzxrs6jnni1rnfejco1_500_large


Mut takas aiheeseen kun rupesin tuosta mun pyörästä selittään. :-D Tykkäisin kyllä pyöräillä tuolla ihan huvikseenkin mutta kun sitä pyörää ei ole niin pitäs sitte vaan lenkkeillä. Pitihän mun lenkkeily alottaaki mut en oo saanu aikaseks. Mulla on ollu semmosia puolen vuoden jaksoja jollon oon käyny salilla ja sitte tulee taas monen kuukauden tauko kun salikortti menee umpeen eikä jaksa hommata uutta. Lisäks oon lukion aikana sairastellu ja sen takia mulla on jääny sitten käymättä salilla. Jumpista innostuin viime syksynä ja kävin niissä viime helmikuun loppuun asti kunnes kortti loppui. Ylivieskan saleista oon kokeillu kaikkia eli uima-hallilla olevaa Acticia ja keskustassa olevia Kuntojumppista ja Fysiomotionia. Acticilla on mun mielestä parhaat laitteet mut siellä ei oo minkäänlaisia jumppia ja se harmittaa. Mutta uinti sisältyy salikorttiin joten uida saa niin paljon kun haluaa. :----D Kuntojumppiksessa en tykänny laitteista, mutta nyt sain sinne  ihan vasta jumppakortin joten pääsen kokeilemaan niitä jumppia sitten. Fysiomotionilla tykkäsin jumpista ihan älyttömän paljon! Se on vaan niin kallis paikka että tuskin tuun käymään enää siellä.

382731_216682685080414_100002160520616_480807_1928275122_n_large

Nykyään tuntuu olevan monesti niin, että nuori joko liikkuu paljon tai sitten ei ollenkaan. Ei kaikki kyllä kuulu jompaankumpaan ääripäähän, esim minä oon vähä tämmönen etten liiku kovin usein mut yritän silti liikkua jotenkuten ja kuljen matkat tällä hetkellä aina kävellen. Haluaisin kyllä liikkua enemmän ja oon myös alottanu painojen nostelemisen ihan täällä kotona kun Janne lahjotti mulle sen vanhat 4 kilon painot. :---D Se ite nostelee 15 kilonpainoja ja sen habat ei oo mitkään pienet....! Iteki haaveilen lihaksikkaasta ja tiukasta kropasta, ennenkaikkea siitä että jaksaisin tehä enemmän kaikkea koska mun lihakset väsyy tosi äkkiä. Aloin myös tekemään punnerruksia ja vatsoja.

419639_295434537191848_185256938209609_731337_1760189407_n_large

Mua vähän ihmetyttää miks jotkut ei liiku yhtään. Kulkee kouluun vaikka äiskän kyydillä tai jos omistaa jo auton niin menee sillä vaikka olis lyhyt matka kävellä. Ja vapaa-ajalla löhöää ja syö niin eikö siinä käy pian niin että 10 vuoden päästä sitä ollaan melkosia pullia? :D Ite pelkään että mulle käy noin ja siks yritänkin pitää linjoistani huolta. Oon lihonu varmaan 3-4 kiloa tässä yhen ja puolenvuoden aikana ja haluaisin laihtua ne takas vaikka oikeastaan mun ei tarvi siinä mielessä että oon ihan normaalipainoinen. Ahistaa vaan ajatus että tässä sitä lihotaan koko ajan pikkuhiljaa! Mut oon kyllä aika laiska tekemään kaikkea ja tykkään hirveesti suklaasta. Sitä pitäskin vähentää ja ihan oikeesti liikkua enemmän. :----D Vaikka jonkun lenkin tekis joka päivä niin olis hyvä ja tekisin myös noilla painoilla edes jokatoinen päivä ja kävisin jumpassa kerran viikossa niin se 10 kerran kortti ei heti lopu. Tuommonen olis tosi hyvä! Mulla vaan ei tunnu riittävän aika millään. Varsinkaan mihinkään lenkkeihin.

Tumblr_m1mgvaoqhx1qex2i4o1_500_large

On kyllä kiva juttu että koulussa on liikuntatunnit niin ees siellä pääsee tekemään jotain. Vaikka kovin moni ei usein tykkää liikantunneista. :-D En kyllä itekään yleensä vaikka loppujen lopuks ne tunnit on ollu ihan mukavia aina. Mut vähän huolestuttaa tää maailmanmeno koska nykyajan lapset viettää kaikki aikansa tietsikalla ja telkkaria katellen. Mä olin pienenä kyllä myös koneella mut aika harvoin. Enemmän vietin kavereitten kans aikaa leikkimällä pihalla. Ainakin mun pikkusisko vaan on aina koneella ja vaikka se olis kaverilla kylässä tai sillä ois joku kaveri, niin ne vaan istuu sisällä. Onneks ne sentään vielä leikkii vaikka kohta neki ajat saattaa olla ohi kun sisko täyttää 11 vuotta. Siinä sitä sitte ollaankin koneella kaikki päivät. :D Ehkä tulevaisuuden lapset sitten on lihavia. Onneks sentään kaikki ei istu sisällä vaan on myös harrastuksia ja osa keksii tekemistä pihalla. Toivottavasti tuo munki sisko nyt innostuis käymään uimassa kesällä. Meikä ainaki aikoo mut eka haluaisin vähän tiukemman kropan kiitos. Joten taidan tästä lähtä tekemään niitä punnerruksia ja ottaa itteeni niskasta kiinni aina ku aikaa riittää. :----D Millasia liikuntaharrastuksia teillä on?

6 kommenttia:

  1. "Mua vähän ihmetyttää miks jotkut ei liiku yhtään. Kulkee kouluun vaikka äiskän kyydillä tai jos omistaa jo auton niin menee sillä vaikka olis lyhyt matka kävellä. Ja vapaa-ajalla löhöää ja syö niin eikö siinä käy pian niin että 10 vuoden päästä sitä ollaan melkosia pullia? :D" <- haha mä ny oonki JO täys pulla, toi kaikki pätee muhun (paitsi oma auto-juttu).
    mut jos totta puhutaan, muo ei kiinnosta enään yhtään mun kunto. ei kukaan muo muutenkaan kato, joten miks vaivautua (en mä muutenkaan usko olevani täällä mitenkään hirveen kauaa..),
    joten tohon sun kysymykseen vastaten, ei minkäänlaista liikuntaharrastusta, ku se ridaki loppu.

    VastaaPoista
  2. nii.. mä kyl ainaki pidin siitä ratsastuksesta ! (:

    VastaaPoista
  3. laihdutin vuodessa 33 kg oikealla ruokavaliolla sekä hyötyliikunnalla ja välillä tein kävely lenkkejä tai kävin uimassa :) 115 kg painoin vielä jouluna 2010 ja nykyään jonkun 82 kg :) (lääkkeet lihotti mut siihen kuntoon. Että myös se autto kun vaihdoin lääkettä). Mutta vielä ois tavotteena saada semmonen 25kg pois :)

    VastaaPoista
  4. niin ja airsoft... senkin voisin melkeen luokitella liikunta harrastukseksi... :D 2 viikossa käyn pelaileen..

    VastaaPoista
  5. Ernupulu: Oho hurjasti onnee ! Oot kyllä tosi paljon painanu, hienoo et oot saanu liikakilot pois, varmasti terveempi olo nyt :) Viheliäisiä nuo lääkkeet, aika paljon nekin näköjään lihottaa.. ja on sulla kyllä harrastuksiaki kivasti!

    VastaaPoista
  6. Harradtukset tuo ihmeesti sisältöä elämään :)

    VastaaPoista